czwartek, 30 maja 2013

Idealne logo - eksperyment.

Jedną z cech idealnego logo, jest rozpoznawalność w każdych niemal warunkach. Dajmy na to wtedy, gdy mimochodem pojawiło się w zasięgu naszego wzroku albo warunki obserwacji nie są dogodne. Może to nastąpić np. podczas jazdy pociągiem (to nie koniecznie musi się dziać w Polsce), gdy przed oczyma przykładowy emblemat miga nam na ułamek sekundy zza drzew. Abo gdy czasu na obserwację mamy wystarczająco jednak warunki  ograniczają widoczność np. z bardzo daleka, gdy jedziemy w nocy autostradą podczas ulewnego deszczu.

Eksperyment
Postanowiłem zrobić mały eksperyment. Wybrałem 20 doskonale znanych logo. Wśród nich także kilka polskich. Wszystkie logo umieszczone na białym tle przepuściłem przez filtr rozmycie gaussowskie. W zależności od moich subiektywnych spostrzeżeń natężenie filtra wahało się od 120 - 250. Starałem się dotrzeć jak najbliżej granicy, gdzie kontur logo zniknął całkowicie ale sylwetka jeszcze pozostała. Moim celem nie było przecież uzyskanie zupełnej mgły. Pozostawiłem oryginalną kolorystykę, ponieważ nawet w niesprzyjających warunkach dociera do odbiorcy.

Jak się okazało, prezentowane zamglone logo były dość szybko i łatwo identyfikowane przez grupę fokusową. Po ludzku mówiąc pokazałem je kilku osobom z mojego otoczenia i prawie wszystkie były rozpoznane całkiem szybko.

Utrudnienia
Postanowiłem zatem utrudnić zadanie. Jpgi przekształciłem w gify, w których logo prezentowane były przez zaledwie 0.1 sekundy co 3.5 sekundy. Dodałem jeszcze filtr szkła tak, aby wywołać wrażenie, iż patrzymy na ścianę zbudowaną z luksfer, za którą prezentowane jest logo.

Opsane grafiki przedstawiam poniżej. Sprawdź czy uda Ci się rozpoznać poszczególne marki.

01.


02.


03.


04.


05.


06.


07.


08.


09.


10.


11.


12.


13.

14.


15.


16.


17.


18.


19.


20.



Jak sami zauważyliście, zadanie rozpoznania ukrytej marki w dalszym ciągu nie jest wcale aż tak trudne. Mimo, iż oryginały bardzo różnią się od grafik powyżej. Być może nie wszystkie z nich udało się rozpoznać szybko i trzeba było przyjrzeć się im nieco dłużej. A może niektóre w ogóle nie zostały rozpoznane? Jeśli tak się stało, stań w większej odległości od monitora - teraz powinno być łatwiej.

Moim zdaniem na to, że rozpoznaliśmy, jeśli nie wszystkie, to na pewno większość logo mają wpływ 2 fakty:

1. Ekspansja projektu.
Doskonałość projektu logo nie jest zasadniczym warunkiem jego rozpoznawalności a to, że w ogóle jest ono prezentowane i obecne w naszej codziennej rzeczywistości. 

2. Nasz mózg i jego doświadczenia.
Mózg w swoim "banku pamięci" ma zapisane oryginały logo, ponieważ widział (zarejestrował) je już wcześniej. Wzorce logo automatycznie i bez udziału naszej świadomości porównał z prezentowanymi powyżej grafikami. Mechanizm ten to doskonale znane psychologii zjawisko, bez którego nasze postrzeganie rzeczywistości wręcz nie byłoby możliwe. Gdybyś któregoś logo spośród powyżej zasugerowanych marek nie zobaczył nigdy wcześniej, nie rozpoznałbyś ich. Innymi słowy mówiąc - logo nie zostałoby rozszyfrowane a wyrzucone do spamu z etykietą: niewarta zapamiętania plama bądź inny glut. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz