sobota, 1 czerwca 2013

pozytywnie negatywnie

Tzw. przestrzeń negatywna w logo to chwytliwy efekt umiejętnie stosowany przez tych bardziej zdolnych projektantów. Polega on na tym, że w jednym obrazie zawarte są dwa. Przy czym każdy z nich postrzega się osobno, gdyż wzajemnie się wykluczają. Tak gdy jeden tworzy obraz, drugi jest tłem i odwrotnie.
Tak jak przedstawia to słynna waza duńskiego psychologa Edgara Rubina.
Obserwując ten obraz widzimy piękny kielich, a może twarze. W każdym razie, albo jedno albo drugie.


Najsłynniejszym logo z takim efektem, przedstawiane chyba w każdej książce traktującej o sztuce projektowania logo jest słynny projekt FeedEx.

  Logo stworzone przez Lindon Leaderc w 1994 roku w celu stworzenia nowego wizerunku przestarzałego wizerunku marki.
Tutaj połączone litery "E" oraz "x" tworzą legendarną  strzałkę, symbolizującą kierunek, ruch, postęp, dążenie do celu. I albo litery są tłem albo strzałką, ale nigdy oba jednocześnie razem nie istnieją. Pochodzą z różnych światów.

Istnieje wiele słynnych logo z tym efektem.


The Guild Of Food Writers 300milion 2005

Logo Motive Design 2009



A na koniec, taka nostalgiczna ciekawostka.